För att få övningsköra behöver du ett giltigt körkortstillstånd. För att  ansöka om körkortillstånd går du in på Transporstyrelsen, det behöver även kompletteras med ett syntest som du enklast gör hos din närmsta optiker.

Övningsköra

Efter att du fått körkortstillståndet kommer du att få börja övningsköra på en trafikskola. Om du ska köra privat behöver du och din/dina handledare gå en introduktionsutbildning där man går igenom allt från regler och mål för övningskörning till planering och strukturering. Handledaren får även tips för att kunna föra vidare sin kunskap och självklart trafiksäkerhetens olika faktorer.

Privat körning och lektioner

Under vägen till körkort, tycker vi att ni kombinerar privat körning tillsammans med lektioner hos oss med och utan din handledare. Vi erbjuder teorilektioner och personlighjälp vad gäller teorin.

Riskettan och risktvåan

Sedan finns det två olika delar som är obligatoriska innan du kan göra ditt kunskap- & körprov. Dessa två är riskettan som du kan gör när du känner dig redo  den handlar om trafikens olika risker. Samt risktvåan som är en utbildning där man får prova sin egen samt bilens förmåga och kunskaper på olika väglag den gör du i slutet att av din väg till körkortet

När du bockat av dessa två och i samråd med din lärare känner dig redo så bokar vi in ett kunskap-& körprov.
Kunskapsprovet måste du ha godkänt på innan du gör körprovet (just nu är giltighetstiden 6 månader på kunskapsprovet).

körkortstillstånd

För att få övningsköra behöver du ett giltigt körkortstillstånd, som du ansöker om hos Transportstyrelsen.

Tillsammans med körkortstillståndet behöver du även göra ett syntest för att ansökan ska vara komplett.

Syntestet för du enklast hos din närmaste optiker, kom ihåg legitimation.

Zetterlunds Trafikskola

Första steget för att få övningsköra privat är att du och din handledare ska gå en introduktionskurs. Kursen är 3 timmar plus tid för diskussion och rast.

Kursen innefattar följande delmoment:

• Körkortsutbildningens mål och innehåll samt regler för övningskörning
  • Planering och strukturering av övningskörning. Tips för handledaren att föra vidare sin kunskap till eleven.
  • Information om trafiksäkerhetens viktiga faktorer

För att handledaren ska få övningsköra med en privat elev, behöver den ansöka om handledarskap hos Transportstyrelsen.

Ansök om handledarskap BOKA HANDLEDARUTBILDNING

DIGITAL INTROUTBILDNING

Under Covid-19 kommer vi att erbjuda introduktionsutbildning på distans via ZOOM. Det är samma innehåll som ovan nämnt.

Inför zoom mötet kommer vi att begära ett mejl med personnummer på de som ska delta, foto på id-handlning, mejladress och telefonnummer. Detta för att kunna, 15 min innan kursstart, identifiera samtliga deltagare.

Man visar upp sin id-handling men håller för personliga uppgifter så vi kan matcha med det vi fått på mejl.
Med anledning av GDPR, kommer vi att efter avslutad kurs och registrering hos transportstyrelsen, att radera all personlighandling av deltagare.

Vid tekniska problem kommer vi att hitta ett nytt tillfälle för att ta vid där kursen avbrotts. Om man ej deltar vid en hel utbildning får man ej ett godkänt tillstånd.

Distansutbildningen är 3 timmar lång med tillkommande diskussioner och rast.
Boka

KÖRKORTSUTBILDNING

Du pluggar teori med hjälp av digitala hjälpmedel  och böcker  via appen ”Körkort nu med elevcentralen” eller via elevcentralen.se.

Föredrar du att jobba analogt finns möjligheten att köpa ett bokpaket med körkortsboken och körkortshäften med frågor, vägmärken och vägmarkeringar.

Via appen och elevcentralen kan du följa din utveckling, se dina inköp men även boka och avboka kurser och körlektioner.

Hos oss får du köra Mazdas nyaste bilar i modellerna CX-5 och CX-30. Du kan välja mellan manuell eller automatväxlad bil. Om du har möjlighet, tycker vi att du ska varva körlektioner hos oss med mängdträning hemma för att få så bra grund som möjligt.

För att skapa en så effektiv körkortsutbildning som möjligt, ser vi gärna att din handledare är med under körlektionerna med oss.

Vi vill att du får en bra start på din körkortsutbildning, därför erbjuder vi ett förmånligt startpaket.

Se priser

RISKUTBILDNING 1

Riskutbildning 1 är tillsammans med riskutbildning 2 obligatorisk och ska göras innan du skriver teoriprovet.

Den första utbildningen är en teoretisk utbildning där syftet är att ge dig kunskaper och insikt i hur Riskbeteende  trötthet alkohol och droger påverkar din körförmåga, samt hur du ska kunna undvika de risker som finns i trafiken . Utbildningen är 3 timmar lång, exklusive rast, och sker i grupp, med max 16 st per tillfälle.

Under utbildningen måste du som elev vara delaktig i diskussioner och övningar för att bli godkänd.

Utbildningen bokas via kontaktformuläret alternativt via telefon, och göras med fördel tidigt i din körkortsutbildning.

BOKA riskutbildning 1
Zetterlunds Trafikskola

Riskutbildning 2 är den andra av de två obligatoriska utbildningar och är en praktisk utbildning.

Under utbildningen som är 3 timmar lång får du uppleva riskfyllda trafiksituationer i en trygg miljö.

Du får på olika väglägg prova din egen förmåga samt bilens egenskaper och begränsningar.

Riskutbildning 2 bokas och genomförs på Gällivare Trafikövningsplats. Du kan med fördel meddela oss när du ska genomföra kursen för att om möjligt samåka med flera deltagare.

boka riskutbildning 2

I samråd med trafiklärare bokas kunskapsprov och körprov.

Kunskapsprovet ska vara godkänt innan du kan göra dit körprov fram till 30/10 så är kunskapsprovet godkänt i 6 månader

Boka förarprov